Yderlig markedsføring på SoMe

Jeg har en konkret skabelon, som jeg altid bruger, når jeg ’tager hul’ på en virksomheds sociale medie-kanal, det er lidt ligegyldigt hvilken kanal det er: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat… Denne opskrift så at sige, ville jeg også benytte for Cykelexperten. Mit nuværende billede af Cykelexpertens brug af Facebook er meget afsender-orienteret og dermed salgs-orienteret. Det er opslag, som bygger på nye produkter, tilbudsvarer – meget køb køb køb. Der er heller ikke særlig meget interaktion på opslagene: likes, kommentarer, mv. Jeg mener derfor, kanalen sagtens kan forbedres ved simple ændringer.

Min opskrift

Jeg vil starte med at udarbejde to værdi sætninger: en for Cykelexperten: hvorfor er Cykelexperten på Facebook, her er svaret nok for at øge salget. Så vil jeg også lave en sætning for modtageren ”hvorfor skal man følge Cykelexperten på Facebook?” – for at få tips og tricks, brugbar viden om cykler, kunne deltage i konkurrencer, få rabatter, etc. Det primære indhold skal laves med 2. sætning for øje.

Herefter vil jeg udarbejde en persona, som er en specifik person, som indholdet skal ramme – bulls eye på dartskiven. Når man så laver sit indhold, så er det ikke alt, som er spot on, men ved mindre man er virkelig dårlig til dart, så er det i det mindste inden for skiven og derfor også inden for målgruppen. Men ved at fokusere på en specifik person, så rammer man bedst. Hellere ramme få godt, end at forsøge at ramme alle og dermed ramme ingen!

Så vil jeg undersøge konkurrenterne, hvad gør de: hvad gør de godt, hvad gør de dårligt? Og så handler det bare om at stjæle med arme og ben. Der er ingen grund til at begå de samme fejl, som Cykelland. Hvis de allerede har lavet indhold, som bare ikke fungerer, så er der ingen grund til, at Cykelexperten også går ud og laver lignende. Lær af konkurrenternes erfaringer.

Slutteligt vil jeg hver måned udarbejde indholdsplaner, planlægge hvilket indhold skal være på følgende dage. Man bruger selvfølgelig nogle fulde dage på at lave et arkiv, men når der så er travlt og man ikke lige har tid til at lave noget nyt, så kan man gå i arkivet og finde noget frem. På denne måde sikrer man også, at der går tilpas tid mellem ens sælgende opslag, som netop omhandler ’køb den nye fede model, vi lige har fået hjem’.

Indhold

Derudover skal der udarbejdes aftaler, som omhandler:

  • Hvem svarer på kommentarer?
  • Hvad er vores tone of voice? Hvordan besvarer vi? Bruges der emojis? Slutter man altid med at skrive sit navn? Dette gør, at alle i virksomheden teknisk set ville kunne kommunikere på kanalen. Samtidig får man mulighed for at vende sure kunde med dårlige historier til noget positivt, fordi man er forberedt.
  • Får vi andre til at skrive om os? Findes der aftaler med forskellige bloggere, som skaber omtale? Deltager i messer?
  • Skulle en blogger, nyhedsmedie, mv. skrive om Cykelexperten, hvordan reageres der så?

Alle disse overvejelser er med til at sikre positiv omtale samt undgå mulige shitstorms.

Slutteligt, har jeg forskellige virkemidler til at fremme tidsforbrug og interaktion med opslag, som er vigtigt ift. algoritmerne. Disse virkemidler har jeg både til rene tekstopslag, billedopslag og videoer.